Leren | IJzer smeden als het heet is; hoe wakker jij het vuurtje aan bij je cliënten op de wachtlijst?Door: Hanneke Groenen & Carla van Zuylen |
Wachtlijsten, personeelstekort en een alsmaar stijgende vraag naar GGZ. Ondanks dat we trots mogen zijn op het zorgstelsel in Nederland, zijn er ook problemen. En als we doen wat we deden, dan krijgen we wat we kregen. Wat zijn nieuwe perspectieven op een duurzame GGZ? En hoe breng je die in praktijk? Leer van de aanpak van Apanta GGZ tíjdens de wachttijd.
Bij Apanta GGZ in de regio Eindhoven en Veldhoven hebben ze al langere tijd te maken met wachttijden. Ook in de kortdurende generalistische GGZ overstijgt de vraag ver de capaciteit.
Vanuit het verantwoordelijkheidsgevoel voor de cliënten en om mee te bouwen aan een gezondere samenleving, is Apanta gestart met een aanpak tijdens de wachttijd: cliënten verleiden al tijdens de wachttijd een start te maken met het nemen van eigen regie en nadenken over wat kan helpen om te herstellen. Hoe? En welk effect heeft dat? Dat vertellen ze in deze workshop.
Over de sprekers
Hanneke Groenen is Gezondheidszorgpsycholoog en werkzaam als directeur bij Apanta GGZ. Carla van Zuylen is psycholoog en ervaringswerker bij Apanta GGZ. Zij is operationeel betrokken bij het wachtlijstaanbod en kan krachtig en verhalend vertellen over wat het onze cliënten brengt.
Apanta biedt diagnostiek en behandeling aan kinderen, adolescenten en volwassenen met uiteenlopende klachten. Een persoonsgerichte experiëntiële en contextuele benadering staat daarbij centraal. Als een van de grootste ambulante instellingen in de regio is zij erg actief bezig met wachtlijstproblematiek.
KiBG Congres 2023
KiBG Congres 2023congres@kibg.nl
KiBG Congres 2023congres@kibg.nlhttps://congres.kibg.nl/home
2023-06-08
2023-06-08
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
KiBG Congres 2023KiBG Congres 20230.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
Nog niet bekendNog niet bekend